مصطفى سعيد ومجموعة أصيل في مهرجان الغُرَّة للآداب والفنون 

2024 - 11 - 30

من 09:00 إلى 10:00 مساءً

المسرح الرئيسي - حديقة الأكسجين في المدينة التعليمية 

الدوحة، قطر

الغُرّة للآداب والفنون | الصفحة الرئيسية

 

Processed with VSCO with a6 preset

في هذه الأمسية نتابع رحلة مقامَين مسيرة ثمانية قرون؛ بدءً من القرن السابع الهجريّ، بداية التدوين النغميّ العربيّ الواضح.
تعدّدت أسماء هذا المقام أو ذاك في كتب النغم عبر العصور، لكن بقيَت أبعادها واستمرّت طبائعها شاهداً على عراقة هذه الحضارة وأصالتها. فالنظام النغميّ صنع الحضارة، أمّا القوالب والأشكال فصنع البشر حسب زمانهم وظروف حياتهم.
يُشاع في الأوساط المعهديّة الموسيقيّة أنّ العرب لم يعرفوا التدوين النغميّ، لذا، في رأيهم طبقاً لفرضيّتهم هذه، يندر أن نجد أعمال عربيّةً باقيةً قبل عصر التسجيل.
كانت للحضارة الإسلاميّة نظم تدوين مختلفةً، فبعضهم استعان بالنظام الروميّ البيزنطيّ، وفي العصر العثمانيّ الوسيط، بدأ بعض أهل النغم استعمال التدوين النغميّ الإفرنگيّ، بتعديله ليلائم النظام النغميّ المقاميّ. وقبل هذا، كان نظام التدوين الأبجديّ، الّذي نجد له تنظيرٌ قبل القرن السادس الهجريّ، إنّما لم يُعثَر على نغمٍ يُقرَأُ ويؤدّى عزفاً وغناءً بهذا النظام إلّا في "كتاب الأدوار" لصفيّ الدين عبد المؤمن الأرمويّ البغداديّ منتصف القرن السابع الهجريّ. ألحانٌ نستطيع أداءها غناءً وعزفاً بسهولةٍ إذا أتقنّا هذا النظام، وأتقنّا مفاتيح أُخرى تسهّل الأمر، حيث كان أهل النغم جميعاً في ذاك الزمان يتقنونه سجيّةً. ببساطةٍ؛ هذه المفاتيح هي عين علوم العربيّة: فبعد إتقانها، يُركَّز في علم الصرف على أوزان العربيّة، أي تفاعيل الكلام المستخدمة في سائر علوم العربيّة، أبرزها العروض للشعر. بها، يسهل قسمة الكلام على النغم، والنغم على بعضه، أي إيقاع الوزن على دورة الإيقاع الثابتة في النصّ النغميّ.

 

 

Mustafa said with Asil Ensemble in Al Ghorrah for literature and arts festival

2024 - 11 - 30

From 09:00 to 10:00 PM

Main theater - Oxygen Park, Education city

Doha, Qatar

Al Ghorrah for Literature and Arts | Landing Page

In this concert, we continue the journey of two musical modes that span eight centuries, starting from the 7th century AH, the beginning of clear Arabic musical notation. The names of this or that mode have varied in musical texts through the ages, yet their dimensions and intrinsic qualities have remained as witnesses to the richness and authenticity of this civilization. The musical system itself shaped the civilization, while the forms and structures were created by humans according to their time and the circumstances of their lives.
It is commonly believed in musicological circles that the Arabs did not know musical notation. According to this theory, it is rare to find any surviving Arabic works before the era of recording. However, the Islamic civilization had its own systems of notation. Some scholars used the Byzantine Roman system, while in the middle Ottoman period, certain musicians began to use the Western musical notation, modified to suit the modal system of Arabic music. Before this, there was the alphabetic notation system, which was theorized before the 6th century AH, though no music written and performed with this system was found until the "Book of Adwar" by Safi al-Din Abd al-Mu’min al-Armuwi of Baghdad in the mid-7th century AH. These melodies can be performed easily, both vocally and instrumentally, once we master this system and other keys that facilitate the process, as musicians of that time naturally knew it. Simply put, these keys are rooted in the science of Arabic grammar: once mastered, focus is placed on the science of morphology, especially the meters of the Arabic language, which are the rhythmic patterns used in all branches of Arabic knowledge, most notably in the meter of poetry. With this, it becomes easy to divide the spoken words into musical phrases and the music itself into segments, thereby aligning the rhythm of the verse with the fixed rhythmic cycle in the musical text.